İhalelerde İş Ortaklığı

Gerçek veya Tüzel kişiler ihalelere bir veya birden fazla ortakla birilikte katılım sağlayabilirler. İş ortaklıklarında ortaklığın üyeleri ihaleye karşı hak ve sorumlulukları birlikte yerine getirirler. İş ortaklıkları her türlü ihaleye teklif verebilmektedir. Konsorsiyum gibi bazı ihalelere girmeleri kanunen engel teşkil etmemektedir.
İş ortaklığında ihale sırasında bir iş ortaklığı beyannamesi düzenlenir. Bu beyannamede ortakların kimler olduğu, pilot ortağın kim olduğu ve ortaklık oranları yer almaktadır.
İş ortaklığında şayet ihale bırakılırsa sözleşme aşamasında noter onaylı bir iş ortaklığı sözleşmesi beyan etmesi istenmektedir. Bu sözleşmede işi her iki ortağında sorumluluklarını yerine getirmesi, her iki ortağında ihaleye karşı aynı derecede sorumlu oldukları belirtilir. Pilot ortağın iflası, kapanması vs. gibi durumlarda diğer ortaklar işi devam ettirmek zorundadırlar.


İş ortaklıklarında ihaleye katılırken her bir ortağında vermesi zorunlu olan evraklar bulunmaktadır. Bunlar şirketin faaliyette olduğunu, imza yetkililerini, ortaklık yapılarını bildiren idari evraklardır. Ticaret Odasından Alınan Faaliyet Belgesi, Ticaret Sicil Gazetesi, Şirkete ait İmza Sirküleri, Vekaleten ihaleye katılma durumunda Vekaletname ve İmza beyanamesini her ortak eksiksiz sağlamak zorundadır.
Ayrıca İş Ortaklığı Beyannamesi düzenlenip (KİK standart form) her ortak tarafından imza edilerek teklifle birlikte sunulmalıdır. Teklif mektubu her ortak tarafından imza ve kaşe yapılmalıdır.

İhaleye Katılım Kuralları - Eşik Değerler

4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 13 ve 63 üncümaddelerinin uygulanmasında yaklaşık maliyet dikkate alınarak kullanılacak eşikdeğerler aşağıdaki gibidir.


a) Genelbütçeye dahil daireler ve katma bütçeli idarelerin mal ve hizmet alımlarında altıyüzdoksandokuzbinikiyüzyetmiş Türk Lirası
b) Kanunkapsamındaki diğer idarelerin mal ve hizmet alımlarında birmilyon yüzaltmışbeşbin dörtyüzellibir TürkLirası
c)Kanun kapsamındaki idarelerin yapım işlerindeyirmibeşmilyonaltıyüzkırkbin yirmibir Türk Lirası

Sözleşme İmzalama Koşulları ve Sözleşme Evrakları


KİK'e tabi olan kurumların sözleşmeleri yine belli kurallar çerçevesinde ve bazı evraklara göre imzalanmaktadır. Gerekli şartları eksiksiz yerine getirmeniz gerekmektedir. İstenilen belgeleri eksiksiz tamamlamanız gerekmektedir ve son tarihe kadar sözleşme imzalanması gerekmetkedir.

Buna göre;

İhaleyi yapan kurumdan Sözleşmeye Davet yazısı tarafınıza tebliğ edildiği tarihten itibaren (postaya verildiği günden itibaren 7'inci gün tebliğ tarihi sayılmaktadır.İadeli taahhütlü gönderilen evraklarda evrakın tarafınıza teslim edildiği tarih tebliğ tarihi olarak sayılmaktadır. Şayet ihaleye girerken teklif mektubunuzda faks veya e-mail ile tebliği kabul etti iseniz de bu şekilde yapılan tebliğlerin tarihi sözleşme tarihinin başlangıcı sayılacaktır) 10 gün içerisinde sözleşme imza edilmesi gerekmetkedir.
Sözleşme yapılabilmesi için sözleşme bedelinin %6'sı kadar Kesin Teminat verilmesi gerekmektedir. Yoğun olarak tercih edilen teminat verme şekli banka teminat mektuplarıdır. Kesin Teminat mektubunun tarihini hesaplarken ihalenin sözleşme teslim süresi, muayene süresi, kabul süresi ve fatura süresi ortalama olarak hesaplanır. Bu tarihin üzerine ihalenin garanti süresi eklendir ve kesin teminat mektubu bu tarihe kadar geçerli olacak şekilde düzenlenir.

İhale Dosyasında Hangi Evraklar Bulunmalıdır ve Nasıl Düzenlenmelidir

İhale hazırlığı konusunda elimden geldiğince açıklamalarda bulunmaya devam ediyorum. Bazı noktaları kanunun birebir anlatılması ile olabilir bazı noktalarda ise tamamen tecrübeler ve gerçekleşen olaylardan, yaşadıklarımızdan gelebilir. Burada belirteceğim çoğu noktada tecrübeler ve yaşananlardandır.

İhale dosyasında tabiki ihale idari şartnamesinin 7'inci maddesinde belirtilen evraklar yer almak zorundadır. fakat uygulamada bu şekilde işlememektedir. Evet Kamu İhale Kanunu gibi katı bir işleyişte bile en anlaşılamayan yer burasıdır. Kanun ihaleye katılımda istenilecek belgelerin İlanda da belirtilmesini şart koymuştur, ve bu ilandaki evrakların hiç bir değişiklik olmadan 7'inci madde de belirtilerek yeterlilik koşulu olarak belirlenmesini istemektedir. Fakat ihaleyi açan kurumlarımız ihale teknik şartnamesinde çeşitli evrak isteklerinde bulunmaktadır. En çok görüleni yetki belgesi, ürünlere ilişkin kalite sertifikları, teknik şartname cevapları ve taahhütnamelerdir. Bu durumda akla şu gelmektedir, bu evraklar ilanda yer almamaktadır, kanunda belirtlen şekle ve içeriğe uygun olmadan farklı bir yerde belirtilmiştir. Bu evrakları vermek zorundamıyız?

Apostil Nedir, Nasıl Alınır, Hangi Evraklarda Apostil Gereklidir

İhale Kanununun ve İdari Şartname gereği verilmesi gereken evrakların en bilinmeyeni ve en hataya düşüleni sanırım apostil onayıdır.
İlk önce apostil nedir ondan bahsedelim. Apostil bir belgenin düzenlendiği ülkeden farklı ülkelerde de resmi olarak kullanılmasını ve geçerli olmasını sağlayan onay şeklidir. Örneğin Fransa'da düzenlenen bir belgenin Türkiye'de ihalelerde kullanılabilmesi gibi. 5 Ekim 1961 tarihinde Den Haag’da taraf ülkelerce Lahey Konvansiyonuna göre imza edilmiştir. Apostil onayı evrakın düzenlendiği ülkede yetkili kurum ve kuruluşlarca yapılır. Onayın asıl amacı söz konusu evrak üzerindeki imzanın doğruluğunu ve bu evrakı yetkili kuruluşun verdiğini belirlemektir. Sözleşmeye imza etmiş ülkeler onayın hangi kurum ve kuruluşlarca yapılacağını kendileri belirlemektedir. Yani apostil onayını veren özel bir kurum veya kuruluş yoktur. Türkiye de apostil onayını veren kuruluşlar illerde Valilikler, ilçelerde Kaymakamlıklar, adli belgelerde ise Ceza Mahkemeleridir.